Zero waste - čajová svíčka


Kdo také miluje tu atmosféru když se setmí a vy si po celém pokoji rozsvítíte světýlka a zapálíte spoustu svíček? A kdo si také rád zapaluje aromalampičky s oblíbeným éterickým olejem - třeba mandarinkou nebo levandulí? Taková krása ale obnáší spoustu zbytečného odpadu a k tomu všemu, klasické svíčky jsou často vyrobené z parafínu, a to není zrovna látka dobrá pro naše zdraví a planetu. S každou další vypálenou svíčkou jsem měla menší a menší radost, ale zároveň jsem se svíček nechtěla plně vzdát, tak jsem otevřela úžasnou knihu od Bea Johnsonové Domácnost bez odpadu a zkusila si svíčky vyrobit.

Jelikož se dílo podařilo a já jsem z výsledku nadšená, rozhodla jsem se, že tento tip (nápad) budu sdílet dál.


Budete potřebovat:
  • teplu odolnou nádobku, např. hliníkový kalíšek od čajové svíčky nebo skleničku
  • plíšek na knot z hliníkového kalíšku od čajové svíčky nebo nerezový drátek (ideálně tloušťka 1 mm) a hřebík
  • bavlněný provázek, např. potravinářský motouz
  • solný roztok
  • rostlinný olej na vaření (může být i použitý, např. od smažení)
Nejprve si vyrobte knot. V malém šálku vody rozmíchejte lžíci soli. Do solného roztoku vložte bavlněný provázek a přes noc ho tam nechte. Ráno provázek vyndejte a na topení nechte řádně proschnout.


Pokud máte plíšek na knot z hliníkového kalíšku od čajové svíčky, je to už jednoduché. Provázek jednoduše protáhnete otvorem v plíšku, dole uděláte malý uzlík a ustřihnete. Knot by měl trochu vyčnívat nad okraj kalíšku.


Do kalíšku nalijete po okraj rostlinný olej a svíčku můžete zapálit. Olej dle potřeby postupně přilívejte.

Pokud nemáte plíšek na knot, nezoufejte, jednoduše si ho můžete vyrobit z nerezového drátku.


Zdroj – Bea Johnsonová (2016, str. 188)

Okolo hřebíku omotejte nerezový drátek a vytvořte tak spirálku dlouhou asi jeden centimetr. Na drátku pod spirálkou udělejte větší kroužek, který bude sedět do vaší nádobky. Spirálkou protáhněte knot, aby vyčníval asi centimetr nad. Drátek s knotem položte do nádobky. Horní část spirálky by měla být níže, než okraj nádobky. Nádobku naplňte olejem až po horní část spirály, aby knot vyčníval nad hladinu oleje. Teď už jen hotovou svíčku zapalte a dle potřeby přilívejte olej.

Tipy na závěr:
  • pokud bude svíčka špatně hořet, vyrobte větší knot, pokud bude naopak hořet příliš, knot zastřihněte
  • při sfouknutí jsou svíčky trochu cítit, proto je doporučuji sfoukávat venku/za oknem



Zdroj:
  • JOHNSON, B., 2016. Domácnost bez odpadu: jak si zásadně zjednodušit život snížením produkce odpadu. Přeložil Viktor JUREK. Praha: PeopleComm. ISBN 9788087917336.

3 komentáře:

  1. Tak něco takového mě teda nikdy nenapadlo. To určitě vyzkouším, díky za tip. Musím se přiznat, že právě čajových svíček mám doma docela velkou spotřebu. Ráda si nějakou zapálím víceméně každý večer. Před časem jsem si na ně dokonce koupila i takové pěkné solné svícny. Jeden do obýváku a jeden do ložnice. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně třeba k meditaci velice pomáhají solné svícny a to hlavně proto, že mi vždycky dokáží udělat pořádek v hlavě a všechno se mi tak hezký uklidní a mohu poté v klidu meditovat bez toho, aniž bych byla čímkoliv vyrušována...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Solné svícny jsou parádní věc. Taky doma dva mám. Poslední dobou se mi ale hodně začaly líbit i takové ty dekorativní lampy, do kterých se dávají čajové svíčky. Už dlouho si chci nějakou takovou koupit, ale vzhledem k tomu, že budu mít za pár dní narozeniny, tak tajně doufám, že nějakou dostanu jako dárek. Už jsem to jedné své kamarádce tak nenápadně naznačila. :)))

      Vymazat